ekspertiz sertifikaları

Umran Ekspertiz Boya-Motor Test Ölçüm Teknisyeni Röportajı

İKİNCİ EL ARAÇLARDA BOYA VE KAPORTA SORUNU

Ülkü Boğuk 

İkinci el araç alanların en çok merak ettiği konuların başında aracın kaporta –boya durumu gelir. ‘Orjinal mi? Değişen ve boyanan parçalar hangileri?’ Soruları sıkça sorulan ve merak edilen konuların başında gelir. Bazı müşteriler boyanan parçalara çok önem vermeden ‘Değişen parçalar neler?’ sorusunun yanıtını merak ederler. Genel anlamda tüm kamuoyunda araçta değişen parçaların olması çok ciddi değer kaybına yol açar kanaati mevcuttur. Araçta çok fazla boyalı ve değişen parçaların olması aracın ciddi bir kazaya maruz kaldığı kanaatini oluşturur.

Otomotiv sektöründe gelinen son teknolojik imkanlar sayesinde hasar görmüş araçlar fabrika üretim ayarlarına göre çok daha düzgün bir şekilde yapılabilmektedir. Daha önce kullanılan ısıtma, çektirme, metreyle ölçümler gibi kullanılan metodlarla fabrika ayarlarında önerim mümkün değildi. Isıl işlemler sebebiyle metal parçaların fiziksel özelliklerinin bozulması yanında ısıtılan parçanın mukavemeti zayıflamaktadır. Bu nedenle onarılmış aracın muhtemel kazaya uğraması durumunda ciddi risk söz konusudur. Bunun sonucu olarakta aracın orjinal olması değer artışına sebep olmaktadır. Piyasada alım-satım işiyle uğraşan galeri esnafının bu konuya önem vermesi de tüm bu teknik detayların sonucunda ortaya çıkmıştır.

90’lı yıllardan sonra hasar onarım konularında oluşan yenilikler neticesinde hem dünyada hem de gümrük birliği sonrası otomotiv teknolojisi ve elektroniğinin gelişmesi ile arabaların mekanik durumlarının çok daha öne çıkmasını sağlamıştır.

Araçlarda şase düzeltme işlemi çok hassas cihazlarla yapılmaktadır ve bu işlemler esnasında bir çok mekanik parça revizyon ve değişimi düzgün yapılırsa teknik olarak sorun teşkil etmeyecektir. Aracın hafif kazalarında parça değişim işleminin mukavemet olayını göz önüne alırsak teknik olarak daha uygun olacaktır. Bu durumlarda yapılan boya ve değişim işleminin düzgün ve uygun olmasının kontrolünün yapılması daha uygun olacaktır. Orjinal parça kullanılması teknik olarak parçaların yenilenmesi anlamına gelmektedir.

Piyasadaki duruma göz atarsak teknik özelliklere tamamen ters bir durumla karşılaşıyoruz. Ülkemizdeki yol ve trafik durumunu düşünürsek bir aracın ufak tefek de olsa kazaya karışmaması pek mümkün görülmemektedir. Hangi segmentte olursa olsun hasarlı ve kazalı bir araca sahip olmak maalesef imaj ve prestij kaybı olarak görülmektedir. Trafik ve yol koşulları düşünüşürse 2-3 ve daha yaşlı araçların %70, %80 oranında en az bir adet boya ve değişen parçası olması kuvvetle muhtemeldir. Bu yüzden teknik olarak araç alımı esnasında boya kaliyesi ve işçilik ile ilgili kusurların kontrol edilmesi daha doğru bir yoldur.